Samenwerking KU Leuven en Orthodoxe Kerk van België – Orthodox Onderwijs op Academisch Niveau
Leuven – 29 maart 2023. Op woensdag 29 maart 2023 werd in het decanaat van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), tot besluit van anderhalf jaar constructieve gesprekken, een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen voornoemde faculteit, vertegenwoordigd door de decaan Professor B. Lemmelijn, Professor D. Pollefeyt (cel onderwijs en verantwoordelijke academische lerarenopleiding) en professor A. Dillen (vice-decaan onderwijs), en de Pedagogische Commissie van de Orthodoxe Kerk in België, vertegenwoordigd door de voorzitter Z.E. Metropoliet Athenagoras, de secretaris van de Pedagogische Commissie, v. Filip Boone, en de Inspecteur-adviseur voor het orthodox onderwijs in Vlaanderen, de heer Philippe De Bruyn.
Deze overeenkomst regelt enerzijds de modaliteiten voor het inrichten van een vak “Orthodox Religion en Liturgy” binnen het kader van de opleiding Research Master in de Theologie en Religiewetenschappen. Z.E. Metropoliet Job (Getcha) zal als gastprofessor dit vak doceren. Anderzijds bepaalt het memorandum de modaliteiten voor het behalen van de officieel erkende diploma’s Educatieve Bachelor en Educatieve Master voor toekomstige leerkrachten orthodoxe godsdienst, al dan niet via een verkort traject waarbij het Certificaat van vier jaar Theologische Studies, behaald aan het Orthodox Theologisch Instituut Heilige Apostel Paulus in Gent, in aanmerking komt voor een substantieel aantal studiepunten. Orthodoxe gastdocenten zullen hierbij het luik orthodoxe theologie en vakdidactiek voor hun rekening nemen.
Zowel de educatieve als de researchmaster zullen van start gaan in het academiejaar 2023-24.
Daarnaast werd afgesproken om met Professor A. Dillen de mogelijkheden te verkennen om ook tot samenwerking te komen op het vlak van de opleiding in de spirituele zorg.
Dit is een belangrijke stap voorwaarts in het aanbieden van orthodox onderwijs op universitair niveau in Vlaanderen en de verdere erkenning van de orthodoxe diploma’s van onze leerkrachten.