Communiqué van Oecumenisch Patriarchaat over het bezoek van de Patriarch van Moskou aan de Phanar

OECUMENISCH PATRIARCHAAT

Mededelingen

Zijne Gelukzaligheid de Patriarch van Moskou in de Phanar

Op vrijdagvoormiddag 31 augustus 2018 landde Zijne Gelukzaligheid Cyril, Patriarch van Moskou, in Constantinopel. Hij was vergezeld door Zijne Eminentie Metropoliet Hilarion van Volokolamsk, Aartspriester Nikolai Balashov en Priester Anatoly Churyakov als tolk. De aanleiding tot het bezoek was zijn verzoek om gesprekken met Zijne Alheiligheid Oecumenisch Patriarch Bartholomeus te voeren over onderwerpen van inter-orthodox belang.

Zijne Gelukzaligheid werd verwelkomd op de luchthaven door Zijne Eminentie Metropoliet Gennadios van Sassimes en door Groot-Archimandriet Vissarion, archivaris van het Patriarchaat.

Hierop begaf Zijne Gelukzaligheid zich naar het Patriarchaat en werd bij de ingang begroet door Zijne Eminentie Metropoliet Emmanuel van Frankrijk, Zijne Eminentie Metropoliet Bartholomeus van Smyrna, en door de Zeer Eerwaarde Eerste Vicaris Andreas, aan het hoofd van de leden van de patriarchale Hof. Na te zijn opgevangen in de patriarchale kerk, werd hij in de troonzaal van Zijne Heiligheid ontvangen, in aanwezigheid van de prominente leden van de Heilige Synode en andere hiërarchen, die gekomen waren om deel te nemen aan de Synaxis van de hiërarchie van de Oecumenische troon vanwege het feest van de Indictie.

Zijne Alheiligheid wenste Zijne Gelukzaligheid van harte welkom op de zetel van de Moederkerk, en bracht de Geron-Metropolieten van eeuwige gedachtenis Melitos van Chalcedon en Nikodemos van Leningrad in herinnering, almede allen die zich ingezet hebben voor de relaties tussen beide Kerken en in het algemeen voor de inter-orthodoxe relaties.

Hij benadrukte hierbij het belang van de dialoog als een goddelijk middel om mogelijke obstakels te overwinnen. Zijne Gelukzaligheid gaf daarop uitdrukking aan zijn emoties en levendige herinneringen aan zijn eerdere bezoeken aan de Koningin der Steden en zijn samenwerking met Zijne Alheiligheid.

In het Patriarchale kantoor volgde een lang persoonlijk gesprek tussen de twee prelaten, met de medewerking van Zijne Eminentie Metropoliet Emmanuel van Frankrijk en Zijne

Eminentie Metropoliet Hilarion van Volokolamsk, voorzitter van de afdeling Buitenlandse Betrekkingen van het Patriarchaat van Moskou.

Zijne Gelukzaligheid is, na een vergadering die bijna twee en een half uur duurde, dezelfde dag nog teruggekeerd naar Moskou.