Communiqué Orthodoxe Bisschoppen Conferentie van de Benelux(CEOB-OBB)

Brussel – De Orthodoxe Bisschoppen Conferentie van de Benelux (CEOB) kwam op woensdag 14 november 2018 voor de zestiende maal bijeen op de zetel van het Orthodoxe Aartsbisdom in de Charbolaan 71 in Brussel, onder voorzitterschap van Zijne Eminentie Metropoliet Athenagoras van België (Oecumenisch Patriarchaat). Ook aanwezig waren Bisschop Marc, vertegenwoordiger van Metropoliet Jozef (Patriarchaat van Roemenië) en Bisschop Dositheos (Patriarchaat van Georgië).

Deze vergadering van de Bisschoppenconferentie begon met een gebed voor de eenheid van de Orthodoxe Kerk.

De dialoog tussen de door de Belgische Staat erkende godsdiensten en de federale overheid was een onderwerp voorgesteld door Zijne Eminentie Metropoliet Athenagoras van België, om de andere bisschoppen te informeren over enkele belangrijke details betreffende het parochieleven. Het gaat namelijk om een charter voor de beheerders van de “verenigingen zonder winstoogmerk” die gelinkt zijn aan de erkende religies. De bisschoppen werden ook op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen met betrekking tot de orthodoxe aalmoezeniersdienst in de Belgische gevangenissen en het Belgisch leger.

Het Instituut voor Orthodoxe Theologie “Apostel Paul” en zijn nieuwe curriculum was eveneens een onderwerp van uitwisseling en reflectie. Twee nieuwe jaren zijn toegevoegd: het voorbereidende jaar en het jaar van de masteropleiding. De bisschoppen verbinden zich ertoe de gelovigen te informeren.

De bisschoppen richtten zich ook op onderwerpen die verband houden met het leven van de orthodoxie in Nederland. Ze vernamen belangrijk nieuws over de stichting “Orthodoxe Kerk in Nederland”, nl. de beslissing over te gaan tot een zendende instantie, specifiek voor de Orthodoxe Kerk en in samenwerking met de Oude Oosterse Kerken. Ze bespraken ook het “Protocol voor de Vertrouwenscommissie in Nederland”.

De bisschoppen hadden de gelegenheid om nieuwe informatie uit te wisselen over de diverse orthodoxe vertegenwoordigingen en in het bijzonder het bezoek van Zijne Alheiligheid Oecumenisch Patriarch Bartholomeos in de drie Benelux-landen in november 2019 ter gelegenheid van het Gouden Jubileum van het Aartsbisdom van België, opgericht in 1969. Dit bezoek zal gelegenheid bieden tot een ontmoeting van de Patriarch met de leden van de CEOB.

De volgende vergadering Orthodoxe Bisschoppen Conferentie van de Benelux vindt plaats op 4 juni 2019.

De Orthodoxe Bisschoppen Conferentie van de Benelux werd opgericht bij besluit van de 4e Pan-Orthodoxe Pre-Conciliaire Conference, bijeengekomen in Chambésy (Genève) in juni 2009.

Flickr Album Gallery Pro Powered By: Weblizar